7.04.2013

Rollen som kvinna och rollen som man



Aftonbladet har under den pågående Almedalsveckan en specialsajt med massa material från veckan. En av artiklarna är den här ovanför. I puffen börjar de med att presentera Veronica Palm som: "Socialdemokraternas starkast stigande stjärna"  - under rubriken "Jag känner mig inte som singel" 

Det fanns alltså absolut inget bättre att vinkla på. En intervju med Sossarna stigande stjärna och det bästa materialet som kom ut ur intervjun var information om Palms psykiska civilstånd. Puffen fortsätter att förklara vad intervjun kommer handla om. Efter ett tankstreck som får mig att tänka att här kommer scoopet - anledningen till att hon är starkast stigande, så står det att kvinnorna i hennes släkt alltid levt själv. Jag förstår ingenting längre. Vad har kvinnorna i hennes släkt att göra med att hon är en av socialdemokraternas starkaste stjärnor?  Jag har inte läst hela artikeln utan bara puffen, artikeln kanske innehåller bättre material men det jag vill fortfarande ifrågasätta varför de har puffat på det här sättet.

För det första, hur skulle rubriken sett ut om socialdemokraternas stigande stjärna hade varit en man? En bild på en ung kille som tittar snällt in i kameran, lutande mot ena handen och säger "Jag känner mig inte som singel"? Och hur hade resten av puffen sett ut? "Socialdemokraternas starkast stigande stjärna om separationen, Mustafa-affären, makt - och att männen i hans släkt alltid levt själva."

Hur kommer det sig att en, enligt tidningen själva, stigande politiker under Almedalsveckan intervjuas om sitt kärleksliv? Har jag ett allmänintresse av att veta att hon inte känner sig som singel? Eller att kvinnorna i hennes släkt alltid levt själva? Skulle jag har mindre allmänintresse av att veta de här sakerna om hon var en man? Varför är det lite konstigt men ändå på något märkligt sätt starkt och modigt att kvinnorna i hennes släkt alltid levt själva och ändå klarat sig, medan om det hade varit män så hade det dels känts mer som att det handlade om en man som hade vågat leva livet fullt ut, och dels som en man som sorgligt nog skulle behöva sitta ensam under ålders höst.  Varför är det viktigt att veta att hon inte känner sig som singel? På vilket sätt skulle det vara negativt för en kvinnliga starkt stigande politiker att känna sig som singel?

Här är länken till artikeln: http://www.aftonbladet.se/nyheter/article17040534.ab?teaser=true

1 kommentar:

V sa...

Fridolin har dock blivit vinklad åt samma håll i artiklar tidigare. Har nog en del med "unga" uppstickare att göra även om det givetvis (tyvärr) vinklas oftare för kvinnor.