8.30.2011

21:30

Känner mig rätt nördig när jag sitter och läser "Human Rights concept and context" av Brian Orend och blir lite uppslukad av allting. Sådär så att jag vill ta upp boken och fortsätta.
Filosofi verkar inte riktigt vara min grej, men historia och sånt tackar jag inte nej till. Jag gillar inte det luddiga med filosofi "vem är en människa?", "hur kan man definiera en människa?"

Om rättigheter kommer med skyldigheter, och en människa har rätt till frihet, har då en människa som blir avtagen sin frihet - och därmed sin rättighet - inte längre några skyldigheter (så som att följa lagen?)
osv. osv.
I en diskution är det kanske intressant, men inte riktigt lika intressant när 1600tals gubbar skrivit texter på någon klurig sorts engelska som man inte förstår ens när man slagit upp varannat ord.

Det här är mer på riktigt, historian bakom de mänskliga rättigheterna alltså. Det har ju faktiskt hänt.

Författaren Brian Orend kommer från Amerikat till Lund nästa vecka för att förläsa för oss, det blir ju helt okej intressant.
Funderar dock varför jag valde att spara alla 1600- 1700 tals texter till klockan halv tio på kvällen?
Kaffe.

Inga kommentarer: